synoptik_blog1

Synoptik med nyt look

Det danske brand Synoptik har fået ny visuel identitet.

Synoptik har 110 butikker i Danmark er blevet lagt sammen med den internationale koncern GrandVision. GrandVision er verdens næststørste optikerkæde med 4000 butikker i 40 lande.

Synoptik blev etableret i 1931

Synoptik har været igennem flere gennemgående designændringer igennem tiden. Det som de fleste kender er Ole Friis design fra 1972, det karakteristiske grønne øje.

Senere blev symbol fjernet og der blev skabt et enkelt rent navnetræk, som senere blev re-designet af Studio Tobias Røder. Denne udgave er blevet brugt indtil 2016. Dette var et smukt, stramt og enkelt mærke, hvor hovedfarverne var sort og hvid.

Det nye Synoptik er blevet presset ned i GrandVisions design-skabelon. Typografi er som GrandVisions, og symbol er et abstrakt øje visualiseret med dots hvori en stiliseret person står med udstrakte arme.

Det nye logo er baseret udfra en global designguide udviklet af designbureauet Shift.

At Synoptik er kommet ind under GrandVisions visuelle fane er fint nok, og det er heller ikke fordi GrandVisions visuelle identitet er decideret dårlig. Der er bare noget der skærer i mine ØJNE. Det er forståeligt nok af økonomiske årsager at Synoptik gør som de gør, men jeg kommer til at savne det rene Synoptik navnetræk og den klare visuelle stil der var gennemgående i butikkerne.

Det er som om identiteten desværre er blevet udvandet lidt og mangler fokus, nu må vi se!

 

_synoptik_blog2