Trendy vs. Timeless

Trendy vs. Timeless

Det anerkendte forum LogoLounge ledet af designer Bill Gardner udgiver hvert år en Trends Report. Denne Trends Report beskriver og sætter fingeren på pulsen, hvad tendensen er indenfor branding og logodesign. Denne Trends Report analyserer og beskriver hvad trenden er for dette år, kategoriserer og viser de bedste eksempler indenfor forskellige kategorier.

Dette år er 2 af mine brands/logoer udvalgt som eksempler på hvad trenden er i 2017. Det ene logo er Dansk Døveforbund, det andet er logo for Adventure Sport, begge er logo-vindere i tidligere designkonkurrencer. Det interessante er at logo for Dansk Døveforbund er udviklet i 2004, og logo for Adventure Sport er udviklet helt tilbage i 1990. Der er flere grunde til at 2 logoer udviklet i henholdsvis 2004 og 1990 er toppen af trenden for 2017. Det ene er at ligesom i mode, tendenser fra fortiden vender tilbage. Den anden grund er at de 2 logoer er udviklet i et tidsløst design der på alle måder stadig holder idag.

Kunsten ved at udvikle et stærkt brand / logo, er evnen til at se ud over hvad der er trendy og ligger i tiden, og ind i bevidstheden og den tidsløse essens. Efter min mening skal Trends kun ses som et syn på hvad tendenserne er indenfor branding i øjeblikket, og ikke tages alt for alvorligt.

 

 

LogoLounge Trends Report 2017 kan ses på nedenstående link:

2017 logo trends Report

Synoptik

synoptik_blog1

Synoptik med nyt look

Det danske brand Synoptik har fået ny visuel identitet.

Synoptik har 110 butikker i Danmark er blevet lagt sammen med den internationale koncern GrandVision. GrandVision er verdens næststørste optikerkæde med 4000 butikker i 40 lande.

Synoptik blev etableret i 1931

Synoptik har været igennem flere gennemgående designændringer igennem tiden. Det som de fleste kender er Ole Friis design fra 1972, det karakteristiske grønne øje.

Senere blev symbol fjernet og der blev skabt et enkelt rent navnetræk, som senere blev re-designet af Studio Tobias Røder. Denne udgave er blevet brugt indtil 2016. Dette var et smukt, stramt og enkelt mærke, hvor hovedfarverne var sort og hvid.

Det nye Synoptik er blevet presset ned i GrandVisions design-skabelon. Typografi er som GrandVisions, og symbol er et abstrakt øje visualiseret med dots hvori en stiliseret person står med udstrakte arme.

Det nye logo er baseret udfra en global designguide udviklet af designbureauet Shift.

At Synoptik er kommet ind under GrandVisions visuelle fane er fint nok, og det er heller ikke fordi GrandVisions visuelle identitet er decideret dårlig. Der er bare noget der skærer i mine ØJNE. Det er forståeligt nok af økonomiske årsager at Synoptik gør som de gør, men jeg kommer til at savne det rene Synoptik navnetræk og den klare visuelle stil der var gennemgående i butikkerne.

Det er som om identiteten desværre er blevet udvandet lidt og mangler fokus, nu må vi se!

 

_synoptik_blog2

Symbol abstraktion

symbol_abstraktion_BLOG

Symbol abstraktion

Branding er en af de mest afgørende faktorer for en virksomheds succes. Hvis en virksomhed vil opnå succes er det altafgørende at have et godt brand.

Selv små nystartede virksomheder har brug for et godt brand for at blive genkendt. Store globale virksomheder kender vi alle, de er forankret i vores bevidsthed, men selv disse virksomheder har været processen igennem engang. Uden deres opbygning og arbejde med deres brand, ville de ikke være der.

Der er mange retninger at gå for at opbygge et godt brand, men det vigtigste et virksomhedens logo.

Det første vi ser er virksomhedens logo, som er en form for fanebærer for brandet. Igennem brand-opbygning er der blevet opbygget relation mellem afsender og modtager. Bevidstheden i virksomhedens brand er blevet en del af modtagerens bevidsthed.

Et brand er godt når afsenderens vision og værdier er i overensstemmelse med visionen i modtagerens bevidsthed.

I princippet er der 2 veje at går for at udvikle et brand. Den ene vej er at skabe et symbol-mærke (som primær identitet). Den anden vej er at skabe et Navnemærke (som primær identitet). Mellem disse to principper er der varianter.

Nogle virksomheder starter med at have både navnemærke og symbol, for senere af fjerne navnemærket (i primær branding). Eksempelvis Nike og Apple. Andre virksomheder starter også med at have både navnemærke og symbol, for senere at fjerne symbol. Eksempelvis Nordea.

Hvad skal man så vælge?

Et navnemærke kommunikerer direkte til modtageren og siger i ord hvad de er, man skal ikke have nogen forudindtaget bevidsthed om hvad det drejer sig om. Det er både en styrke og svaghed. Et navnemærke siger (i princippet) kun hvad det er, men der bliver ikke så meget plads for modtageren til at associere de værdier og visioner som afsenderen ønsker logo/brand skal indholde.

Et symbolmærke er mere abstrakt, det kræver man som afsender bruger energi på at kommunikere de visioner og værdier i symbolet man ønsker at modtageren skal have. Som modtager har man ikke umiddelbart en forudundtaget bevidsthed om symbolmærket. (Når man ser det første gang) Dette er også både en fordel og ulempe. Det kræver lidt mere kommunikation omkring brandkendskab til brand, fra modtager til afsender. Men et symbolmærke har uden tvivl meget mere impact end et navnemærke, og på længere sigt kan man udvikle brands visioner og værdier med det samme mærke.

Et symbolmærke kan åbne modtagerens bevidsthed og skabe nysgerrighed og fortolkning, og når først brand er blevet etableret i modtagerens bevidsthed vil man aldrig glemme det. Det vil blive en del af vores kollektive bevidsthed.

Abstarktion

Et symbolmærke skal være unik, enkelt men stadig genkendeligt. Hvis det er for komplekst er det ikke unikt, og hvis det for enkelt er det ikke genkendeligt. Kunsten er et skabe et symbol der i sin enkelthed er unik!

symbol_navn_BLOG

Postnord

postnord_01

Post Danmark er blevet Postnord

Post Danmark blev 2009 en del af det nordiske Postnord. Selskabet består idag af Postnord Danmark, Postnord AB og Postnord Strålfors.

Selskabet beskæftiger sig med med post, logostik og informationsteknologi. Der er omkring 35.000 medarbejdere i Sverige og Danmark.

Post Danmark blev grundlagt i 1624 og har en lang og stolt designtradition. Post Danmarks sidste brand/logo blev designet i 1999 af Kontrapunkt og Studio Dumbar. Et meget smukt og gennemført design der holder, selv efter 17 år.

Det er tydeligt at dette design er forankret i tiden med de brugte designelementer; ringene omkring posthorn og krone, det grafiske “svung” på s i Post, samt symbol og navn indrammet i en rød oval. Men pga. det meget høje grafiske niveau, samt en konsekvens i implementering og kommunikation, er det stadig stærkt og smukt.

Postnords turkise navnetræk, som også er udviklet af Kontrapunkt er supergodt når det står alene. Men i forbindelse med fusionen er brand blevet differentieret med henholdsvis det svenske posthorn og krone, og det danske posthorn og krone. Det kan accepteres når det står i forbindelse med det svenske posthorn og krone hvor cirklen også er turkis. Lidt mere problematisk bliver det når Postnord navnetræk bliver sat sammen med det danske posthorn og krone i den røde og gule farve. Den turkise og røde farve er ikke så heldige sammen. Det nye fusions-design er udviklet In-house i Postnord.

Det er tydeligt at design i denne fusion bæger præg at politiske overvejelser. På den ene side er der Postnords oprindelige turkise identitet, og på den anden side den stærke røde identitet der går igennem Post Danmark. Og for at der ikke går noget af hverken Postnord eller det oprindelige Post Danmark, har man valgt er bibeholde noget fra hver identitet.

Det ér en svær sag, da Postnord er hovedaktionær og holder på deres identitet, men den oprindelige Post Danmarks identitet står stærkt i danskernes bevidsthed. I mere en 150 år har Postvæsenet været synonym med det klassiske røde farve.

I sådan en fusion er der 4 veje at gå:

1  Postnords (den turkise) identitet bliver gennemgående og Post Danmarks identitet droppes helt.

2  Post DKs identitet forbliver, (feks. i DK) og Postnords sammenhæng med Post DK er kun juridisk.

3  En design-fusion hvor begge identiteter kommer til sin ret (som vi ser det idag).

4  En helt ny identitet bliver skabt, hvor ingen af de to identiteter fortsætter.

Vi har ikke set hele implementeringen af Postnords visuelle identitet endnu. Post Danmark indførte det nye logo på deres website 1. juli 2016, men senere bliver postcyklerne, postbilerne og postbudene også turkise. Postkasserne forbliver dog røde. Måske vænner vi os til den lidt sære farvesammensætning, men på nuværende tidspunkt skal den nye visuelle sammensætning lige sluges af danskerne. På lang sigt er denne brand-evolution måske første step på helt at fjerne den røde farve i Postnords identitet.

 

postnord_02